Je weet inmiddels hoe je een belichting kan beïnvloeden, maar hoe weet je nou eigenlijk of die belichting ook correct is? In digitale fotografie zijn er twee manieren dit uit te vinden. De lichtmeter en het histogram.

De lichtmeter
De makkelijkste, maar daarmee ook minst precieze manier om een belichting af te lezen is met de ingebouwde lichtmeter. Voor er een ingebouwde lichtmeter was, liep je als fotograaf rond met een extern apparaat dat je vertelde welke instellingen je moest gebruiken, maar in hedendaagse camera’s zit de lichtmeter ingebouwd in je toestel. Alhoewel er verschillende manieren zijn om het licht te meten, is de manier waarop het resultaat wordt getoond altijd hetzelfde. Namelijk via een tool die er ongeveer zo uit ziet op je camera:
Wat je hier ziet is een schaal van -3 tot +3. Zonder te veel in de diepte te duiken staat -3 voor een onderbelichte en +3 voor een overbelichte foto. Die logica kun je hopelijk volgen. De 0 in het midden is dan de correcte belichting en de belichting die we willen proberen te bereiken. En dit doen we dus door te je belichting lichter of donkerder te maken met de mogelijkheden die we hebben in de belichtingsdriehoek: sluitertijd, diafragma en iso.

Het histogram
Onbewust is dit denk ik wel de belangrijkste tool die ik gebruik op mijn camera. Het helpt je om te zien of een foto onder- of overbelicht is, of je gebruik moet maken van een graduele filter of misschien beter een HDR kunt maken. Ik heb het dan natuurlijk over het histogram. Het histogram biedt een overzicht van puur zwart aan de linkerkant, naar puur wit aan de rechterkant van het spectrum. Tussen deze uitersten, of tegen deze uitersten, zie je een wit vlak dat aangeeft waar op het spectrum je data valt. In meer uitgebreide versies van het histogram zie je dit ook per kleur.
Wanneer het witte vlak tegen de linkerkant van het spectrum aan staat is een deel van de foto volledig onderbelicht en alleen maar zwart. Als het vlak juist aan de rechterkant van het spectrum zit is een deel van de foto volledig overbelicht. Deze volledig over- of onderbelichte delen van de foto zijn niet meer terug te halen in nabewerking en zullen altijd wit of zwart blijven. Dit kan uiteraard een creatieve keuze zijn, maar ik zou je aanraden om te proberen dit te voorkomen.
Maar, als je hele belichting binnen het histogram past, kan het nog altijd zijn dat bepaalde kleuren overbelicht zijn. Zo is de kans groot dat bij een prachtige kleurrijke zonsondergang het rood in je foto alsnog overbelicht is, terwijl dat niet blijkt uit je histogram. Vergeet daarom nooit om na het maken van de foto ook de histogrammen te bekijken per kleur om zeker te weten dat je niet toch nog een kleur hebt overbelicht.

Wat is beter?
Ja, wat is eigenlijk beter, fotograferen met de lichtmeter of het histogram? Mijn voorkeur gaat onbetwist uit naar het histogram, het geeft namelijk een veel preciezer beeld van je belichting. Aan de andere kant is de lichtmeter juist een veel toegankelijkere tool en makkelijker om te lezen als je snel een foto moet maken. Als je snel vanuit de hand wil fotograferen kun je prima werken met de lichtmeter.
Zoals altijd met fotografie is er niet één waarheid, maar is het aan jou om je eigen weg te vinden.

You may also like

Back to Top